NoNo

Det finns saker man bara inte gör. The big NoNo's. Det är ingenting som står i lagboken, ingenting man blir bestraffad för men ändå är det någonting inom en som hindrar en från att göra vissa saker.
  Som idag på bussen. Det satt en tant längst fram. Hon hade sin ljusblåa resväska från innan jag föddes med sig, ett huckle på huvudet för att skydde sig mot regnet och som fick henne att likna kommandoran i Emil i Lönneberga och två röda rosor i handen. Jag blev så nyfiken. Hela hennes atmosfär sa att hon hade en historia att berätta. Jag ville veta varför. Varför satt hon där med två rosor? Två röda rosor hon vägrade släppa ur handen. Just två. Och varför resväskan? Vart var hon påväg? Vad rymde hon ifrån? 
   Men hur mycket jag än ville veta så frågade jag inte. Klart inte. Man pratar inte med främlingar. Man kräver inte att få veta en random persons historia. Eller hur? It's a NoNo.
  
Det finns andra saker som jag också upplevt de senaste dagarna men då handlade det inte om någonting jag ville gör men inte gjorde för "det gör man inte", nej detta handlar om människor som gjort ett NoNo och hur konstig situationen blev. 
   Jag och min kusin kollade på fotboll på Nya Gamla Ullevi och behövde gå på toa. Det är inte precis ljudisolerat på de där allmäna toaletterna så när den lilla högljudda killen kommer in med sin farmor hörs det ganska tydligt hur otålig han är och hur irriterande det var att alla toaletterna var upptagna. Jag hörde även hur min kusin spolade, låste upp och möttes av den lilla killens NoNo fråga: "Har du kissat eller bajsat?" 
   Jag trodde jag skulle skratta ihjäl mig, min kusin flabbade häpet till och den lilla killens farmor gav honom en förfärad tillsägelse. "Det är lugnt, jag har kissat" svarade min kusin skrattande. 
  Nästa NoNo är något jag hoppas att ingen får uppleva någonsin. Jag tänker inte berätta vem som fick höra det men det var hans/hennes mormor som efter ett mindre bråk slängde ur sig "Jag tycker synd om [mammans namn] och [pappans namn] som har en son/dotter som dig!". Jag blir ARG.
   Så för att sammanfatta så finns det väl kanske olika sorters NoNo's. Några finns till för att inte folks känslor ska bli sårade, några finns till för att undvika awkward situationer och andra önskar vi bara inte fanns för allt skulle bli så mycket mindre stelt då. Men de har väl en funktion med. Vad skulle det vara för värld om vi bara fick göra och fråga vad vi ville hela tiden. Vissa NoNo's kanske finns för att fantasin får för lite motion i dessa dagar då vi vet allt om allt och lite till. Men vad vet jag? :)


Mycket  flum det blev idag. Tycker ni ska kolla in några citat av Lao-Tse, en mycket vis man.


Kommentarer
Postat av: Elin

alltid lika kul å läsa vad du skriver :) bara så du vet! Lao-Tse, va de han du nämnde på lektionen ? :P

2009-05-09 @ 00:11:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0